Will Hoge : Wings on My Shoes

 


Will Hoge is uitermate gedisciplineerd. Dat kan bijna niet anders, aangezien hij in hoog tempo kwalitatief sterke albums aflevert. De laatste jaren vallen zijn platen uitstekend bij mij in de smaak. Ik was niet tijdens zijn beginperiode ingestapt, dus over zijn vroege platen heb ik geen oordeel. Het zou me niet verbazen dat hij als uitvoerend artiest toen evenmin tegenviel. Vanwege die hoge kwaliteit toch maar eens kijken of ik zijn Small Town Dreams voor een vriendelijke prijs kan vinden. Zijn nieuwste, Wings on My Shoes, start meteen, zoals ik hem graag hoor, met een pakkend nummer, waarvan de titel minstens zo intrigerende is; John Prine’s Cadillac. We zien de heer Prine ontspannen op de hoes van diens plaat Sweet Revenge onderuit liggen. Een album dat uitgebracht werd in 1973 (Will Hoge was toen amper een jaar oud) Wanneer Will voluit gaat doet hij mij enigszins denken aan Elvis Costello, terwijl daar bij een ingetogen nummer als Queenie allerminst sprake van is. Stuk voor stuk vlot gespeelde nummers, onderling uitermate gevarieerd. Tot de verbeelding sprekende teksten zetten daarbij vervolgens de puntjes op de i.

Niet dat ik zo nodig ieder album van artiest wens te bezitten, maar Hoge maakt het wel zeer moeilijk voor de luisteraar/verzamelaar. Prachte nummers als Dead Man’s Hand smaken domweg naar meer. Het voelt relaxed wanneer je als recensent geen moeite hoeft te doen om een album als Wings on my Shoes leuk te vinden. Americana met een rocktintje, en eveneens traditionele country behoort tot de mogelijkheden. Terloops toch maar even zijn naam toevoegen aan mijn denkbeeldige verlanglijstje waar het live-voorstellingen betreft. Volgens mij heb ik deze nieuwe plaat voldoende aangeprezen. Volgens mij een terechte conclusie die elders weinig afwijkend beoordeeld zal worden.

Rein van  den Berg

Releasedatum : 26 augustus 2022 Edlo Records

Website : https://www.willhoge.com/