Replay : Todd Rundgren : Todd

 


Jaren geleden, toen ik nog muziekkrant Oor las en uitsluitend lp’s speelde, kwam ik via het album War Babies van Hall and Oates terecht bij Todd Rundgren. Behalve dat ik de nummers van War Babies enorm kon waarderen was ik ook erg ingenomen met de productionele kant ervan. Daar had Todd nadrukkelijk zijn stempel op gedrukt. Uit nieuwsgierigheid kocht ik het album Todd. Die verscheen hetzelfde jaar zo ongeveer, 1974. Ondanks dat Rundrgren op dat album alle registers opentrekt wist het buitensporige geheel mij toch enorm te bekoren. Niet mijn gebruikelijke cup of tea, maar als bijzonder ervoer ik dit album wel degelijk. Kocht daarna nog een album van Rundgren, echter hetgeen ik hoorde bleef te buitenissig voor mijn smaak. Freakerig soms zelfs. Niet dat Todd alledaags is, maar deze uitzonderlijke en enorm afwisselende plaat wist een speciaal plaatsje te veroveren. Een dubbel lp nog wel. Ondanks dat ik veel lp’s had geruimd, nadat ik het cd-tijdperk had omarmd, bleef Todd staan in mijn collectie. Pure jeugdsentiment. Jaren niet meer gespeeld, en onlangs weer ns uit de kast getrokken. Het is alsof je een oude vriend na veertig jaar weer ontmoet, je gaat verder alsof tussendoor niets is gebeurd. Vooral het feest van de herkenning.

Wie behalve Todd Rundgren allemaal hebben meegewerkt was mij toen niet duidelijk. De hoes vermeldt dat niet. Veel synthesizers en studiogeknutsel, en af en toe een paar authentieke instrumenten met een vooraanstaande rol voor de gitaar. Tegenwoordig beperk ik mij veelal tot Americana muziek, met af en toe een incidentele zijstap. Ik vind het vooral plezierig wanneer authentieke instrumenten en zang een hoofdrol spelen. Het viel mij op dat toen ik jonger was ik aanzienlijk minder het experiment schuwde. Ondanks de beperkingen die ik mijzelf opleg waar het muziek betreft, heb ik vandaag weer ouderwets genoten van een integrale luistersessie van Todd’s weinig conventionele aanpak. Sterke songs en studio hoogstandjes gaan bij het album Todd hand in hand. Aanvankelijk zou Todd in 1973 verschijnen, maar vanwege de oliecrisis werd de release uitgesteld tot februari van het jaar erop.

Rein van den Berg

Releasedatum : februari 1974 Bearsville Records (Independent)

Website : http://www.tr-i.com/