Tony Joe White : The Beginning

 


The Beginning is een heruitgave. Oorspronkelijk verscheen deze cd in 2001 bij Audium Records (sub-label van Koch). "This album has been with me for most of my life", schrijft Tony Joe White aan de binnenzijde. De nummers zijn verspreid opgenomen over een periode van een paar maanden. De studio was een oud huis met een houten vloer en een hoog plafond. Drie microfoons stonden opgesteld en gitaar en harmonica’s bleven binnen handbereik. Alleen wanneer het gevoel goed was ging Tony Joe White spelen en werden opnames gemaakt. Absolute vrijheid. Het heeft geresulteerd in een behoorlijk basaal album. De plaat is nu opnieuw uitgebracht. The Beginning was indertijd in beperkte oplage uitgebracht. Deze heruitgave is simpelweg bedoeld om aan de vraag te voldoen. Het zou mij niet verbazen wanneer Nederlandse TJW fans dit kleinood al in hun verzameling hebben staan. De hoes is een beetje veranderd, en ook de tracks kregen een andere indeling. Wel interessant dit keer, er is naast cd ook een langspeelplaat beschikbaar. Het was het afspeelformaat waarin ik kennismaakte met TJW’s repertoire. Eerste platen waren het album met de gelijknamige titel uit 1971, en The Train I’m on uit 1972. Vanaf dat moment liet Tony’s swampsound mij niet meer los. Zeker niet toen ook Eyes verscheen. Nooit begrepen waarom AllMusic summier sterretjes had toebedeeld aan dit album.

The Beginning doet herinneren aan Tony’s beginperiode. De periode die ik het meest koester. Sinds de jaren zeventig ben ik niet blind zijn catalogus blijven kopen, maar wel was ik een trouwe aanhanger. Zag hem meerder malen live, waarvan eenmaal tijdens een nachtvoorstelling in het Tuschinski Theater te Amsterdam – of all places. TJW had zijn eigen geluid en bleef daar in grote lijnen trouw aan. The Beginning kenmerkt dat authentieke en unieke karakter van zijn muziek. Meer dan dat heb je in principe niet nodig. De meeste van zijn elpees heb ik begin jaren negentig, spijtig genoeg, van de hand gedaan. Dat maakt het wellicht nog meer markant dat ik daarvoor nu op momenten hernieuwd voor kies. Dit bij uitstek een album dat geschikt is voor dat medium. The Beginning is een prima album uit zijn repertoire. Eentje waar zijn hart voor de volle honderd procent in zit! Een nummer als Going Back to Bed bevat alle ingrediënten die je zoekt in zijn muziek.

Rein van den Berg

Releasedatum heruitgave : 22 juli 2022 New West Records/Audium