David Newbould : Power Up!


 

In 2013 verscheen Tennessee van David Newbould. Het album eindigde in mijn top tien van dat jaar. Dat semi-akoestische album bevatte alles wat ik graag hoor waar het Americana betreft. Pak ik de hoes van Tennessee erbij dan valt amper te bevatten dat de fris geschoren Newbould van toen dezelfde is als de wildeman anno nu. Newbould had wel een soort doorstart voor ogen na Tennessee, maar voor kwam op muziekgebied weinig wezenlijks van de grond. Met Power Up! tapt hij uit een ander vaatje. Zoals de hoes en de titel al suggereren, het volume en het tempo gaan omhoog. En zonder daar veel woorden aan vuil te maken, hij overtuigt. Mij althans, en ik vermoed andere met mij. De titelsong opent, en illustreert het zelfvertrouwen waarover Newbould beschikt. Als hij live net zo sterk uit de verf komt dan wordt dit een vette aanrader. Openingsnummer deed mij beetje aan Talking Heads denken. Het tweede nummer, Peeler Park, is minstens van dezelfde allure. Uptempo en gedreven uitgevoerd. Een nummer waarin de elektrische gitaar een prominent plaats kreeg.

Wanneer je Power Up! beluistert dan hoor je een opgeruimde songs. Muziek van een man die niet langer bij de pakken neerzit, maar zijn obstakels terzijde legde, of beter, heeft opgelost. Een man die besloten lijkt om professioneel aan de bak te gaan. Geen krampachtig gepiel, maar gewoon doen en durven, alle angsten terzijde. Hij vindt daardoor tevens ruimte voor bezinning in de vorm Home Depot Glasses – met een knipoog weliswaar. Het mondt uit in een prachtig nummer; Ready For The Times to Get Better. Deze Newbould wil allerminst zielig gevonden worden, dus tijd voor reflectie is van korte duur, en gelukkig gaat met Last Letter onvermoeid de beuk er ongenuanceerd in. Nogmaals laat die gitaar van zich weer horen! David Newbould versie 2.0 bevalt mij uitstekend. Niet terugkijken, maar doorpakken gaan hand in hand met uitstekend uitgevoerde nummers op dit voortreffelijke album van David Newbould. Muziek om ook live te ervaren, al moet ik daarvoor afreizen naar Millingen aan de Rijn.

Rein van den Berg

Releasedatum : 10 juni 2022 Blackbird Records

Website : https://davidnewbould.com/