Jessie Buckley & Bernard Butler : For All Our Days That Tear the Heart

 


Eens in de zoveel tijd komt iets sensationeels voorbij. Dat geldt in 2022 alvast voor het album van dit tweetal; Jessie Buckley en Bernard Butler. Wat je ook vindt van For All Our Days That Tear The Heart, de twaalf nummers zullen je niet onberoerd laten. Veel dramatiek, bombast, en wellicht ook de nodige pretentie, echter gegoten in een, hoe kan het ook anders, puntgave productie. Ze schreven de muziek en teksten zelf. Jessie is een Ierse actrice en zangeres. Niet alleen veelzijdig, maar dusdanig vakkundig dat ze daarmee de nodige aandacht wist te trekken voor haar prestaties. Zowel erkenning in de vorm van prijzen, maar ook qua prestigieuze projecten. Zie deze als één ervan. Bernard Butler zette zich jaren geleden op de kaart als gitarist van de gelauwerde Britse Rockband Suede. Ik kende de naam, niet de muziek. Wanneer ik Suede anno nu beluister moet ik zeggen dat het mij weinig doet. Theatraal.

Dat theatrale vind je ook terug op For All Our Days That Tear The Heart, echter hier word ik meegenomen door de dynamiek van het geheel. In de eerste plaatst door de imponerende zang van Jessie. Haar zang doet mij enigszins denken aan Laura Marling. Doorgaans beperkt Laura zich tot een meer ingetogen zang, maar Jessie weet eveneens indruk te maken wanner ze voluit gaat. Bernard is behalve gitarist ook producent, en de muzikale inkleuring van de muziek is werkelijk verzorgd tot in de puntjes. Het product staat als een huis. Dit is niet het soort van muziek waarbij ik mij gebruikelijk bij thuis voel, maar wanneer zij, met band, een podium aandoen dan ben ik graag van de partij. Zeker wanneer ze uitpakken met een bak aan strijkers.

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 juni 2022 Universal

Website : https://www.buckleyandbutler.com/