Fantastic Cat : The Very Best of

 


Typisch Amerikaans wellicht de wijze waarop ze zichzelf introduceren op de achterzijde van hun hoes. Iedere vorm van bescheidenheid ontbreekt. Noem het een staaltje van ongebreideld zelfvertrouwen. Hoe het ook is, de heren hebben het aangedurfd; vier verschillende songwriters om samen één band te vormen. Ongekend volgens eigen zeggen. Het kan ook aan mij liggen, want de namen van drie van de vier deden bij mij geen belletje rinkelen, dus kan derhalve niet oordelen hoe indrukwekkend hun loopbaan tot dusverre verliep. Om kort te zijn, het muzikale eindresultaat is op zijn minst gezegd geruststellend. Fantastic Cat bestaat uit de vier kopstukken; Anthony D’Amato, Don Dilego, Brian Dunne en Mike Montali. Ze spelen een overtuigend en hebben op deze The Very Best of een dynamisch geheel bij elkaar geharkt. Muziek die resoneert met jaren zestig en zeventig, en wordt, kan niet anders zeggen, strak uitgevoerd. Ondanks de vooringenomenheid, musiceren kunnen ze! De aanwezigheid van zelfspot en humor herkende ik niet meteen bij deze fantastische katten.

Ondanks dat de mannen elk hun eigen carrière nastreefden, is deze zijsprong geen verkeerd initiatief. Lekker puntige songs, fris en dynamisch uitgevoerd. Kan mij voorstellen dat een zij-project verademend werkt. Gedeelde ideeën, stimulering en wat al niet meer.  Van D’Amato heb ik solo-cd’s liggen, en Mike Montali bleek van de band Hollis Brown te zijn. Overigens op basis van het beluisteren naar dit gezamenlijke project groeit het respect eveneens. Er zijn voor de maand juli al verschillende cd’s aangekondigd die interessant genoeg zijn om een aankoop te overwegen. Deze van Fantastic Cat mag je als een outsider markeren. Er ligt meer verscholen op dit schijfje dan ik aanvankelijk vermoedde. Live zou deze band wel eens fantastisch kunnen zijn. Voorlopig zie ik slechts een concert staan te New York op de verschijningsdatum van deze release.

Rein van den Berg

Releasedatum : 29 juli 2022 Blue Rose

Website : https://www.fantasticcatband.com/