John Moreland : Birds in the ceiling


 

De afgelopen dagen heb ik verschillende albums aangeboden gekregen. In procenten uitgedrukt is 80 procent terzijde gelegd. Dat betekent dat ze mij niet wisten te boeien, en dat ik liever luistertijd investeer in de platen die mij wel op de een of andere manier intrigeren. De nieuwe John Moreland plaat is zo’n album. John biedt een beetje van beide. De zang en teksten zijn minstens zo herkenbaar en rauw gebleven als bij zijn eerste platen, echter waar het de muziek betreft daar mis ik de directheid van de instrumenten. John Moreland heeft op dat front een enorme transformatie ondergaan. Niet dat de instrumentatie in zijn geheel verdwenen is, maar dit album laat zich eerder onderscheiden door elektronica. Loops, samples en wat al niet meer. Het leuke is dat ik moet bekennen dat het, tot mijn verrassing, uitermate smaakvol gedaan is. Wanneer je een authentiek stukje Americana hoopt te vinden bij Birds in the Ceiling dan ben je aan het verkeerde adres. John Moreland verkent nieuwe wegen, en laat letterlijk een ander, en tegelijkertijd, tevens een herkenbaar geluid horen. Ik begrijp dat hij zoekende is, zichzelf niet wil herhalen.

Dit album werd opgenomen vorig jaar oktober te Denton, Texas in Echo Lab. Inderdaad je zou kunnen veronderstellen dat de muziek eerder is ontstaan in een laboratorium dan in een studio. Subtiliteit vind je terug op ieder vlak. Muzikaal werd hij naast John Calvin Abney bijgestaan door Bonnie Whitmore (bas en cello) en Matt Pence (drums). Wellicht zou ik ditmaal eerder de technici moeten benoemen voor hun uitstekende inbreng, want na enige gewenning ben ik dit nieuwe album van John More land evengoed uitermate gaan waarderen. Het tempo ligt laag. Nergens schieten de heren uit hun slof. Dat is enerzijds een gemis, maar tegelijkertijd niets mis met een album in deze vorm, voor een keer. Wel hoop ik dat ze de dynamiek en energie die dit album mist hebben bewaard voor John’s volgende plaat. Het is een prijzenwaardig en gedurfd initiatief, maar hopelijk eenmalig.

Rein van den Berg

Releasedatum : 22 juli 2022  Old Omens

Website : https://johnmoreland.net/